Grzegorz Bibro. Spuścizna. Legacy (#35)

PRETEKST DO SPOTKANIA NR 35

„Szkło rani, a proces jego powstania jest niebezpieczny, podobnie jak niebezpieczna może być męska seksualność związana z przemocą, autodestrukcją i cierpieniem, własnym i innych. Jest to jednak drugi ukryty wymiar tej sztuki – na powierzchni jest ona piękna i uwodząca, dopiero gdy naprawdę zagłębimy się w skomplikowany proces produkcji wrzącego szkła, wyłaniają się bardziej złożone aspekty związane z seksualnością. Artysta tworzy bowiem sztukę związaną ze współczesnymi studiami nad męskością i wiele odniesień zostało zawartych w tych szklanych dekoracyjnych obiektach, inspirowanych zarówno psychocielesnością płci, jak i historią kultury.”

Paweł Leszkowicz, „Płynne libido Grzegorza Bibro”, z katalogu do wystawy „Grzegorz Bibro. Spuścizna. Legacy”, Mono Duo Tri, Poznań 2024

Zdjęcia: Grzegorz Bibro

„Fallus — w starożytności symbol szczęścia i mocy, rysowany na drzwiach wejściowych domostw jako talizman, od czasów chrześcijańskich traktowany jest jako źródło zepsucia. Bibro sięga do archetypów męskości, by się z nimi rozprawić. Najpierw zinterpretował fallusa w wieloletniej serii neonów Big Bang. Za pomocą rzeźb świetlnych — obrazów zredukowanych do linii i światła — artysta chce powrócić do pierwotnej siły i dobrostanu. Świętości? Fallusy Bibro są różne — miękkie, opadające, swobodne, żyjące swoją własną dynamiką, niepoddające się wizualnej presji wzwodu. Neony są dwuznaczne: funkcjonują jako autonomiczny znak, a także wpisują się w tkankę miejską, w kontekst doświadczania codzienności. Wielkie wybuchy Bibro stymulują i uwalniają energię zmian”.

„Sam proces dmuchania szkła przywołuje fizjologiczne, cielesne skojarzenia. Ciekła masa szklana ciągnie się, ocieka, zastyga, kurczy. Rozpala się i stygnie. Obiekty Bibro powstają bez użycia formy, w technice ręcznego formowania szkła. Rodzą się z wyobraźni, oddechu i ręki. Szklana masa potrzebuje ludzkiego tchnienia, by ostatecznie się uformować i zakrzepnąć”

Agata Kiedrowicz, „Miekkie, twarde. Notatnik z penisami”, z katalogu do wystawy „Grzegorz Bibro. Spuścizna. Legacy”, Mono Duo Tri, Poznań 2024

 

Grzegorz Bibro jest artystą wizualnym, który tworzy obiekty artystyczne i instalacje ze szkła, a także używa nowych mediów do pracy z ciałem w wielu kontekstach. Ukończył studia magisterskie na kierunku Fotografia na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu (2015) i studia magisterskie na kierunku Sztuka i Wzornictwo Szkła na Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu (2022). Obecnie kontynuuje tam naukę w Szkole Doktorskiej, eksplorując temat niepatriarchalnej męskości w szkle.

Wystawa Grzegorz Bibro „Spuścizna” odbyła się
w dniach 24.05 – 23.06.2024 w  Robię Tylko To Co Lubię / Bękarty
ul. Szyperska 3, Poznań

Wystawie towarzyszył katalog wydany przez Mono Duo Tri Publishing.
O wystawie można także przeczytać w Magazynie SZUM